Szily Géza http://www.010galeria.com/index.php?GalleryId=5&mgallery_gid=5&pageid=7&mgalleryAction=Gallery&baseAction=Item&pictureAction=list <p> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> <meta name="ProgId" content="Word.Document"> <meta name="Generator" content="Microsoft Word 11"> <meta name="Originator" content="Microsoft Word 11"> <link rel="File-List" href="file:///C:\DOCUME~1\ZSFI~1\LOCALS~1\Temp\msohtml1\01\clip_filelist.xml" /><!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:PunctuationKerning /> <w:ValidateAgainstSchemas /> <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid> <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent> <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables /> <w:SnapToGridInCell /> <w:WrapTextWithPunct /> <w:UseAsianBreakRules /> <w:DontGrowAutofit /> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml> <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156"> </w:LatentStyles> </xml><![endif]--><style type="text/css"> <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> </style><!--[if gte mso 10]> <style> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} </style> <![endif]-->1938-ban sz&uuml;letett Toln&aacute;n.<br /> 1966-ban diplom&aacute;zott a Magyar Iparműv&eacute;szeti Főiskola festő szak&aacute;n. Az&oacute;ta &aacute;ll&iacute;t ki rendszeresen bel- &eacute;s k&uuml;lf&ouml;ld&ouml;n. <br /> <br /> K&uuml;l&ouml;nb&ouml;ző fest&eacute;szeti műfajokban &eacute;s anyagokkal dolgozott, majd festett secc&oacute;t, tervezett gobelint, olajjal &eacute;s olajtemper&aacute;val, a 80-as &eacute;vektől pedig elsősorban akvarellel dolgozik. A Magyar V&iacute;zfestők T&aacute;rsas&aacute;g&aacute;nak eln&ouml;ke.<br /> <br /> 1987 &oacute;ta tan&iacute;t a szombathelyi Berzsenyi D&aacute;niel Tan&aacute;rk&eacute;pző Főiskola rajztansz&eacute;k&eacute;n.<br /> 1988 főiskolai docens<br /> 1993 főiskolai tan&aacute;r<br /> 1994 tansz&eacute;kvezető<br /> <br /> D&iacute;jak:<br /> <br /> 1984 A IV. Fest&eacute;szeti Trienn&aacute;l&eacute; d&iacute;ja, Szolnok<br /> 1986 A X. Orsz&aacute;gos Akvarell Bienn&aacute;l&eacute; d&iacute;ja, Eger<br /> 1987 A Szolnoki T&eacute;li T&aacute;rlat d&iacute;ja<br /> 1990 A XI. Orsz&aacute;gos Akvarell Bienn&aacute;l&eacute; d&iacute;ja<br /> 1994 A Nemzeti &eacute;s Etnikai Kisebbs&eacute;gi Alap&iacute;tv&aacute;ny n&iacute;v&oacute;d&iacute;ja<br /> 1994 A XIV. Orsz&aacute;gos Akvarell Bienn&aacute;l&eacute; d&iacute;ja<br /> 1995 A Bizom&aacute;nyi Kereskedőh&aacute;z Kort&aacute;rs Ki&aacute;ll&iacute;t&aacute;s&aacute;nak d&iacute;ja<br /> 1997 Őszi T&aacute;rlat Munkajutalma, H&oacute;dmezőv&aacute;s&aacute;rhely<br /> <br /> Szemelv&eacute;nyek kritik&aacute;kb&oacute;l<br /> <br /> &quot;Intim fest&eacute;szet Szily G&eacute;za műv&eacute;szete. Ő a magyar festők k&ouml;z&eacute;pnemzed&eacute;k&eacute;nek azon tagjai k&ouml;z&eacute; tartozik, akik a modern vil&aacute;g &eacute;s benne a műv&eacute;szet gyors v&aacute;ltoz&aacute;sai k&ouml;zepette is fog&eacute;konyak maradtak az emberi &eacute;rzelmek, a m&eacute;ly, katartikus &eacute;lm&eacute;nyek ir&aacute;nt, &eacute;s fenntartott&aacute;k a technikai ig&eacute;nyess&eacute;g kor&aacute;n magasra tett m&eacute;rc&eacute;j&eacute;t. Szily G&eacute;za nem t&aacute;rt kaput, hogy&nbsp; a h&eacute;tk&ouml;znapis&aacute;g behatoljon műv&eacute;szet&eacute;be, nem engedett a k&ouml;nnyebb siker lehetős&eacute;g&eacute;nek, sem a &uacute;lelm&eacute;letiesed&eacute;s divatj&aacute;nak. (..) &Eacute;rz&eacute;kenyen reag&aacute;l a k&uuml;l&ouml;n&ouml;s t&aacute;ji mot&iacute;vumokra, de mindig bel&eacute;j&uuml;k vet&iacute;ti az ott &eacute;lő emberek vil&aacute;g&aacute;t. (..) Mindezek azonban k&eacute;sőbb k&eacute;pzelet&eacute;ben &ouml;sszefon&oacute;dnak &eacute;s a szabad k&eacute;pzett&aacute;rs&iacute;t&aacute;sok sz&uuml;rrealisztikus v&iacute;zi&oacute;ihoz foghat&oacute;, <br /> l&aacute;tsz&oacute;lag spont&aacute;n k&eacute;pi eg&eacute;ssz&eacute; &aacute;llnak &ouml;ssze.De Szily G&eacute;za a sz&uuml;rrealist&aacute;kkal szemben nem a l&eacute;lekfolyamatok automatikus kivet&iacute;tője, hanem minden felmer&uuml;lő r&eacute;szletet m&eacute;rlegelő, tudatos formateremtő.E saj&aacute;tos, r&aacute; olyannyira jellemző kettőss&eacute;g a művek megval&oacute;s&iacute;t&aacute;s&aacute;ban is megnyilv&aacute;nul. V&aacute;lasztott technik&aacute;ja, az akvarell a k&eacute;pet egyszerre megfestő impulz&iacute;v &eacute;s nem spekulat&iacute;v alkot&oacute;t sejtet. Ezzel szemben Szily G&eacute;za hetekig, sőt h&oacute;napokig is &eacute;rleli egy-egy <br /> kompoz&iacute;ci&oacute;j&aacute;t, &uacute;gy, hogy a konkr&eacute;t r&eacute;szleteket v&eacute;g&uuml;l egy teljesen friss, brav&uacute;rosan &aacute;ttetsző v&iacute;zfestm&eacute;nny&eacute; mossa &ouml;ssze, mely k&ouml;nnyed &eacute;s eleg&aacute;ns megold&aacute;s&aacute;ban t&aacute;rgy&aacute;t csak sejtetni engedi. Elt&uuml;ntet minden felesleges elemet, a k&eacute;pzelet &eacute;s a technika k&iacute;n&aacute;lta szabads&aacute;got egym&aacute;s jav&aacute;ra kamatoztatja. (..) Művei ecsettel festett k&ouml;ltői vallom&aacute;sok, a t&ouml;prengő kort&aacute;rs magyar irodalom essz&eacute;reg&eacute;nyeinek k&eacute;pi rokonai.&quot;<br /> <br /> Dr. Bajkay &Eacute;va<br /> <br /> &quot;Hal&aacute;lfant&aacute;zia a szimbolizmus var&aacute;zs&aacute;ban&quot;<br /> Magyar akvarellek a Schw&ouml;rehausban - v&aacute;logat&aacute;s az Egri Akvarellbienn&aacute;l&eacute; anyag&aacute;b&oacute;l<br /> <br /> &quot;(..) A legrejt&eacute;lyesebb s egyszersmind leghat&aacute;sosabb művek k&ouml;z&eacute; tartoznak Szily G&eacute;za k&eacute;pei. A j&aacute;tszma v&eacute;ge &eacute;s a T&ouml;r&ouml;tt bika a mese &eacute;s a m&iacute;tosz hat&aacute;rmezsgy&eacute;j&eacute;n helyet foglal&oacute; vil&aacute;g h&iacute;rn&ouml;kei, &aacute;llatmes&eacute;k, amelyek &uacute;gy hatnak,&nbsp; mint nagy, mitol&oacute;giai t&eacute;m&aacute;j&uacute; festm&eacute;nyek j&aacute;tszi lenyomatai, s ez&aacute;ltal m&eacute;g leplezetlenebb&uuml;l t&aacute;rnak el&eacute;nk valami vall&aacute;son &eacute;s civiliz&aacute;ci&oacute;n t&uacute;li nyers, vad&aacute;llati f&eacute;lelmet &eacute;s kozmikus szorong&aacute;st. A patk&aacute;nny&aacute; &quot;sz&eacute;tt&ouml;rő&quot; bika rajz&aacute;n &aacute;tderengő keresztre fesz&iacute;t&eacute;si jelenet &eacute;s e keresztmot&iacute;vumnak kereszteződ&eacute;sk&eacute;nt val&oacute; visszat&eacute;r&eacute;se a J&aacute;tszma v&eacute;ge <br /> c&iacute;mű k&eacute;pen elv&aacute;laszthatatlanul egym&aacute;shoz kapcsol teol&oacute;gi&aacute;t &eacute;s nihilizmust, megv&aacute;lt&aacute;st &eacute;s elm&uacute;l&aacute;st.&quot;<br /> <br /> Esslinger Zeitung, 1990. december 31.<br /> (Ford&iacute;totta: Steck Anna)<br /> <br /> &quot;Szily G&eacute;za Eur&oacute;p&aacute;ja&quot;<br /> <br /> &quot;(..) B&aacute;rmi t&ouml;rt&eacute;nj&eacute;k Eur&oacute;p&aacute;ban, az Szily G&eacute;za k&eacute;pein visszahangzik, &eacute;rz&eacute;kenyen, műv&eacute;szien, &eacute;retten. T&eacute;rben &eacute;s időben utazhatunk Eur&oacute;p&aacute;ban &eacute;s a vil&aacute;gban: a csillagok ugyan&uacute;gy hullanak Mezőt&uacute;ron, ha a g&aacute;ton b&aacute;mulunk az &eacute;jszak&aacute;ba, mint Hamburgban a kik&ouml;tőben. (..) Az elm&uacute;lt t&iacute;z-tizen&ouml;t &eacute;v festői term&eacute;s&eacute;t n&eacute;zegetve, megpr&oacute;b&aacute;lhatjuk kital&aacute;lni az &ouml;sszef&uuml;gg&eacute;seket, a &quot;kiv&aacute;lt&oacute; okot&quot;, amely egy-egy k&eacute;p alapgondolat&aacute;t elind&iacute;totta: s ez nem egyszer napi politikai esem&eacute;ny volt. (..) Szily fest&eacute;szete m&eacute;gsem politikai programfest&eacute;szet, csup&aacute;n alkot&oacute;i m&oacute;dszere olyan, hogy k&eacute;sőbbi k&eacute;peinek alap&ouml;tlet&eacute;t &eacute;pp&uacute;gy kiv&aacute;lthatja &eacute;lm&eacute;ny, mint r&aacute;di&oacute;h&iacute;r. Szily &eacute;ppolyan eur&oacute;pai ember, mint mi, akik agg&oacute;dunk, figyel&uuml;nk, n&eacute;ha sodr&oacute;dunk, de ő műv&eacute;sz, ez&eacute;rt ő tenni is tud, m&eacute;gpedig olyan k&eacute;peket festeni, amelyekkel meg&ouml;rvendezteti n&eacute;zőit &eacute;s elgondolkodtatja: milyen is a mi Eur&oacute;p&aacute;nk?&quot;<br /> <br /> Mayer &Eacute;va<br /> A Bar&aacute;ts&aacute;g, II. &eacute;vfolyam IV. sz&aacute;m&aacute;b&oacute;l<br /> <br /> &quot;(..) Romantikus jelenetek - tal&aacute;n t&ouml;rt&eacute;nelmi aktusok, tal&aacute;n irodalmi művek, sz&iacute;nj&aacute;t&eacute;kok, eml&eacute;kek parafr&aacute;zisak&eacute;nt, vagy tal&aacute;n fant&aacute;zia sz&uuml;lte szitu&aacute;ci&oacute;k -, furcsa szereplők t&uuml;nedeznek fel Szily G&eacute;za alkot&aacute;sain. A &quot;felt&uuml;nedez&eacute;s&quot; kifejez&eacute;s nem irodalmi fordulat: az angyal, a vit&eacute;z, a lovas, a d&aacute;rdavető (?) val&oacute;ban elő-előt&uuml;nedezik a festői kavarg&aacute;sb&oacute;l, hogy azt&aacute;n a sz&iacute;nfoltok vad izz&aacute;s&aacute;ban old&oacute;djanak fel &uacute;jra.Szily koloritja felfokozott erejű, m&eacute;ly intenz&iacute;t&aacute;s&uacute;, lapjait &eacute;l&eacute;nks&eacute;g hatja &aacute;t. A kidolgozotts&aacute;got a r&eacute;szletgazdags&aacute;g jellemzi: folytonos, mindenhol jelenl&eacute;vő egym&aacute;sba olvad&aacute;sok, egym&aacute;sra &eacute;p&uuml;l&eacute;sek sz&iacute;ntere a k&eacute;pfel&uuml;let. Akvarelljeinek fesz&uuml;lts&eacute;ge a rejt&eacute;lyes t&ouml;rt&eacute;n&eacute;sek, akci&oacute;k &eacute;s az azoknak teret ad&oacute;-teremtő festői, elvonatkoztatott k&ouml;rnyezet ellent&eacute;t&eacute;ből t&aacute;pl&aacute;lkozik: m&aacute;r-m&aacute;r konkr&eacute;tt&aacute; v&aacute;l&oacute; esem&eacute;nyek zajlanak a megfoghatatlan t&eacute;rben, a pontosan &eacute;rtelmezhetetlen, elvonatkoztatott k&ouml;zegben. (..) </meta> </meta> </meta> </meta> </p> <p> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> <meta name="ProgId" content="Word.Document"> <meta name="Generator" content="Microsoft Word 11"> <meta name="Originator" content="Microsoft Word 11">Forr&aacute;s: http://www.tolnaart.hu/szily/index.htm</meta> </meta> </meta> </meta> <span style="font-family: Arial;"><br /> </span><o:p></o:p></p> <p>&nbsp;</p> A király (Gyűrűk Ura utánérzés) - The King (After the Lord of The Rings), papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Csillaghullás - Starfall, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Csillaghullás 2 - Starfall 2, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Duzzasztógát - Dam, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Európa elrablása - Kidnaping of Europe, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Harc meseországban - Fight in Fairyland, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Honfoglalás - Landtaking, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Ildikó Emlékezete - Memory of Ildiko, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 280.000 HUF Monarchia - Monarchy, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Templom Erdélyben - Church in Transylvania, papír - paper, akvarell - aquarelle, 60 x 80 cm, 200.000 HUF Vázlat a király c. képhez - Sketch for the picture titled The King, papír - paper, akvarell - aquarelle, 30 x 40 cm, 50.000 HUF