Kulcsár Ágnes http://www.010galeria.com/index.php?GalleryId=3&mgallery_gid=3&pageid=7&mgalleryAction=Gallery&baseAction=Item&pictureAction=list <p style="margin-left: 40px;"> <strong><span style="font-size:14px;">Tartalom: &nbsp;</span></strong><span style="font-size:14px;">(kérjük, görgessen le!)</span></p> <ul> <li style="margin-left: 40px;"> <h3> Bevezető gondolatok&nbsp;</h3> </li> <li style="margin-left: 40px;"> <h3> <strong style="font-size: 12px;"><span style="font-size:14px;">Szakítás.&nbsp;Montázs Kulcsár Ágnes képeiről</span></strong></h3> </li> <li style="margin-left: 40px;"> <h3> <strong><span style="font-size:14px;"><span style="font-family: Arial;">Domján Gábor szövege Kulcsár Ágnes műveiről, részlet</span></span></strong></h3> </li> <li style="margin-left: 40px;"> <h3> <strong><span style="font-size:14px;"><span style="font-family: Arial;">Életrajz</span></span></strong></h3> </li> </ul> <hr /> <div> <div> <span style="font-size:14px;">"Színek, hasadások, felületek, fák, levelek, virágok, képek, papírok egymáson. Ritmus. Befele növekvő, kifele törő egység. Belülről áramló harmónia."&nbsp;</span></div> <div> &nbsp;</div> <div> <span style="font-size:14px;">Kulcsár Ágnes tájképei, enteriőrjei egy közös, különleges világ darabkái. Hasonlítanak a kézzelfogható látványhoz, amely körülvesz bennünket, felidézik a természet kisebb és nagyobb részleteit, virágokat, leveleket, fákat, hegyeket. S ugyanakkor elvontak, álomszerűen játékosak. Alapformákra redukáltak, sugárzó színekkel ragyogók. Mintha valami gyönyörű képeskönyv lapjai között járnánk, amikor a képeket nézegetjük. </span></div> <div> <span style="font-size:14px;">A gyerekrajzokat, kivágott csomagolópapír- és más valóságdarabokat is használó művek egyszerre dekoratívak, jólesőek a szemnek, és egyúttal érezzük a mélyebb rétegeket, alapvető struktúrákat, lényegre tisztított formákat. A művész pedig mintha lubickolna az alkotás örömében. A fő téma, a természet maga is előhívja a teremtésben való aktív gyönyörködés lehetőségét, és egy új, saját világ létrehozására is inspirálja a művészt. &nbsp;</span></div> <div> <span style="font-size:14px;">Különféle terek és idők kerülnek összhangba ebben a nagyon erős aurájú külön-valóságban, hogy aztán nézőként élvezhessük az összképet, és azt elemeire bontva merülhessünk el a látványban.</span></div> <div> &nbsp;</div> </div> <div> <hr /> </div> <p style="margin-left: 40px;"> <span style="font-size:14px;">Szakítás.&nbsp;Montázs Kulcsár Ágnes képeiről<br /> <br /> Színek, hasadások, felületek, fák, levelek, virágok, képek, papírok egymáson. Ritmus. Befele növekvő, kifele törő egység. Belülről áramló harmónia. Lágy nőiség. Világfelfogás és világítélet. Rend a rendetlenségben. Ezek a gondolatok jutnak eszembe, ha Kulcsár Ágnes képeit nézem, akarom mondani, képi metaforáit próbálom tükrözni magamban. A fogalom elrejtve a képben, az érzés beburkolva a színek és formák világába.<br /> A festmények örök visszatérő motívuma a természet, a búsan-édes levelek, a bölcsen hajló fák, a játékos virágok, amelyek képpé válnak a vásznon – és tudatunkban, még akkor is, ha a kertben szemléljük őket. ● „Szükségem van valami természeti kapaszkodóra, valami otthonos, szép közegre, melegre, nyilván, mert nő – és ilyen konformista – vagyok.” ● És ez a konformizmus megteremti azt a harmóniát, amely oly’ ritkán köszön vissza az életünkből, azt a csendességet, amely önmagában termékeny, azt a nyugalmat, amely a zseniális és a közhelyes határán egyensúlyoz. Talán egyszerűbb lenne csak szépnek nevezni a végeredményt. ● „Nem szeretem, ha azt mondják a képeimre, hogy szép, pedig szépeket akarok festeni.” ●<br /> Kulcsár Ágnes nagyon messziről érkezett: a strukturalista nyomatok, a teljes, totális absztrakció, a minimál art világából jutott el a bukolikus világrendszerezéshez, amely a naturális és az absztrakt határmezsgyéjén mozog. Hol tájban járunk a képben, hol pedig a kép jár a lelki tájunkban. Hol virágot és levelet és madarat nézünk, hol pedig a virág és a levél és a madár tükröződik bennünk. Ez az a varázs, amit igazán tud Kulcsár Ágnes, a nő, a női festő. ● „Sugárzik a képekről, hogy női festészet. Felvállalom női mivoltomat, merek érzelmi tölteteket használni, pedig ma ez nem éppen divatos.” ● A töltetek pedig patikamérlegen kimérve kerülnek a festményekre, nem érződik belőlük az öncélúság, hanem a művészi önmegvalósulás és önérzet árad belőlük.<br /> Persze egyszer mindennek vége van, egyszer minden avíttá válik, az örökös megújulás ősi, emberi kényszere mindannyiunkat hajt. ● „Megújulás? Az kell. Szörnyű, amikor a manír már kiül a képeken. Új élmények kellenek, mert különben lenyom az unalom, a tespedtség.” ● És a levelek, a virágok, a fák lassan eltűnnek a festményekről, helyüket – részben – átveszik a hozott anyagok: régi képek darabjai, fénymásolatok, csomagolópapír-foszlányok. ● „Mindent beépítek, a valóság egy darabja a csomagolópapír is. Vagy akár képet a képbe. A lényeg, hogy kedves kontaktusom legyen a dologgal.” ● Hasadás a festmény közepén, rétegek a vásznon, színek és formák tánca, papír a papíron, festék a festéken, képzelet és valóság összefolyatva, hétköznapi anyag és művészi kompozíció – ez most Kulcsár Ágnes, aki szakított, hasított, és a szeméből sugárzó huncut mosoly azt jelzi, jól tette. Az ecset ● „Szeretem. Az ujjam meghosszabbítása, hozzánőtt a kezemhez.” ● mellé odakerült a ragasztó, a képzelet mellé a rendszerezés, a szárnyalás mellé a szerkesztés. A végeredmény furcsa összhang: kiegyensúlyozott szépség és a tapintható lendület a festményeken. Valami régi és valami új. Építés és szakítás. ● „Megbecsülöm minden munkámat; ha unalmas, félrerakom, körüljárom, átalakítom, feldarabolom, összerakom.” ●<br /> Kulcsár Ágnes szakít és épít, lírai magasságokban jár és szerkeszt, átemel és újat alkot. Most éppen játszik a montázzsal. ● „Jó agyjáték, ahol mindennek mindennel stimmelnie kell – a formáknak, az anyagoknak, a színeknek, a felületeknek, az árnyalatoknak.” ● Keres és talál. Önmagában. A képek darabokból állnak össze egésszé, ahogy életünk, ahogy a lapok könyvvé, ahogy a sorok verssé. Az alkotási folyamat és a mű teljes: ● „Agytorna a lélek lebegése mellett.” ●<br /> Szaksz Balázs</span></p> <p style="margin-left: 40px;"> <span style="font-size:14px;">(A szöveg megjelent többek között Kulcsár Ágnes eddigi életművét tárgyaló kötetben 2013-ban.)</span></p> <hr /> <p style="margin-left: 40px;"> <span style="font-size:14px;">Amikor Kulcsár Ágnes képeinek világához kerestem a kulcsot – nincs mindig a lábtörlő alatt -, eszembe jutott Zbignyev Herbert lengyel költőnek A műhelyben című verse. Ebből idézek Nagy László fordításában:<br /> <br /> „az Úristen teremtvén a világot<br /> ráncolta homlokát<br /> számolt számolt számolt<br /> ezért a világ tökéletes<br /> és nem lehet élni benne<br /> <br /> azonban<br /> a festő világa<br /> jó<br /> és csupa hiba<br /> <br /> a szem vándorol<br /> folttól foltig<br /> gyümölcstől gyümölcsig<br /> <br /> a szem hunyorog<br /> a szem mosolyog<br /> a szem emlékezik”<br /> <br /> Nagyon megörültem ezeknek a soroknak. Pontosan azt az élményt idézik fel, amit Kulcsár Ágnes munkáit nézegetve érezni szoktam: jólesően vándorol a szem „folttól foltig”, virágtól virágig, égtől a földig, vonaltól vonalig. Minden szabálytalan és szokatlan, mégis ideálisnak tűnő rend van a képeken, vagy ha nincs, nem hiányolom. A tekintet lakható teret talál a stilizált formák, s a gyermekrajz ihletettségű vonalak között. Az ember biztonságban tudja magát, és kedve támad mosolyogni. A világ kiszámított tökéletessége nem zavarja. Felszabadult örömöt érez. E hatás elérését már érdemnek tartom, de ez még nem ad választ a kérdésre: miért tetszenek Kulcsár Ágnes képei?<br /> Minden alkotónak fontos, hogy lássák, hallják, olvassák műveit, ám nem mindegyik viszonyul olyan segítőkészen remélt közönségéhez, mint Kulcsár Ágnes. Lapjain univerzális jelek, motívu-mok szerepelnek, melyeket a néző boldogan azonosít, elégedetten nyugtáz. Amit felismerünk, attól nem félünk annyira. És kinek ne lenne kedves a felhők, fák, domboldalak, nap, hold, csillagok látványa? Hiszen a természet részei vagyunk, még ha el is felejtjük időnként. Kulcsár Ágnes munkái előhívják az ösztöneinkben gyökerező természet-élményt. Pedig a képein nyomát sem látjuk a valóságot utánzó tájábrázolásnak, és aprólékos gonddal megrajzolt virágok se nyílnak a természethűség jegyében. Mi hát a titok? Van-e a művésznek valamilyen „trükk”-je? (…)<br /> Kulcsár Ágnes hagyja rajzolni a benne élő gyermeket – innen származhat munkáinak közvetlen, mély természetessége -, ám tudatos művészként szemmel is tartja, fogja a gyermek kezét, hogy az ákombákomos vonalak azért mindig a felnőtt szándéka szerint alakuljanak. Mesék és álmok hangulatából képződik meg a táj, ahol a dolgok csak utalásszerűen vannak jelen, furcsa lebegésben, ég és föld között. (…) Emlékezetes számomra a Csobánka című kép. Itt a „robbanás” pillanatát ábrázolja a művész. Látomásában mindent kirepít nyugalmi helyzetéből a fénybomba ereje, szétveti a légbe, amit talál. Fű, fa, virág, gyerek spriccel önfeledt nevetéssel a magasba, s hull vissza, telítve fényenergiával.<br /> A fentiek összegzéseként azt mondhatom, hogy a valóságra kérdezés jegyében rajzolja meg művének másik rétegét is Kulcsár Ágnes, csak éppen lírai hangoltsággal, játékos nyelvezettel. (…)<br /> Az imént azt kérdeztem, van-e a művésznek valamilyen „trükkje”,<br /> A természet körforgásának látványa, az évszakok változásának élménye mindannyiunk közös tapasztalata. De az már Kulcsár Ágnes érdeme, hogy képei előtt állva felidéződnek a nézőben saját emlékei, és hatásukra, mint egy bizonytalan mélységű zsebben, az ember kutatni kezd önmagában. S mivel az eltűnt idő nyomát is kutatjuk ilyenkor, elégikus szomorúság telepedhet lelkünkre. Csodálkozva tapasztaljuk, hogy az előbb még vidám szertelenséggel hívogató mű fájdalmat is sugároz.<br /> Kulcsár Ágnes művészi világa nem kíván hasonlítani az igazira, melyben az ő ideje is folyik, mégis, mintha mindig erről beszélne, utána vágyódna. Néha olyan időn kívüli sóvárgással, amilyennel csak Andrej Tarkovszkij Solaris című filmjében találkozhatunk, amikor az űrállomás lakói a visszatérésükről beszélgetnek, hogy soha többé nem hagyják el a kék eget és a zöld fákat, és képzeletükben már megjelenik a nagyváros környéki ház, a ház mögött a kert, a kertben egy virágzó gyümölcsfa. Egy másik bolygóról a Föld.<br /> Ha van „trükkje” Kulcsár Ágnes művészetének, ez mindenképpen az. Ugyanis, egy kép nem attól jó, hogy mennyire illik bele az éppen aktuális esztétikai rendszerbe, hanem attól, hogy megállítja a nézőjét, mert közlendője van. A közlés megtöri a magányt. Kulcsár Ágnes képei megállítják a nézőt, mert közlendőjük van. Megtörik a magányát.<br /> <br /> Domján Gábor</span></p> <p style="margin-left: 40px;"> <span style="font-size:14px;">(A teljes szöveg megjelent többek között Kulcsár Ágnes eddigi életművét tárgyaló kötetben 2013-ban.)</span></p> <hr /> <p style="margin-left: 40px;"> <strong><span style="font-size:14px;">Kulcsár Ágnes</span></strong></p> <p> <span style="font-size:14px;">1953-ban született Veszprémben, s azóta is itt él.</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">A budapesti Képző-és Iparművészeti Szakközépiskolában 1971-ben végzett dekoratív festő szakon.. Nyomdai grafikusként és kiállítás rendezőként is dolgozott.</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">A 80-as években elsősorban lírai absztrakt hangulatú minimal art kompozíciókat készített, főként szitanyomásos technikával. A 90-es évektől a képein döntő szerephez jutott a természetábrázolás. Egyrészt visszatért a hagyományos festőiség érzéki-felületi intimitásához, másrészt túllépett is ezeken. Heterogén és eklektikus ábrázolásmódja egyszerre áttételes és közvetlen. Naturális és elvont, szimbolikus dekoratív elemek egyaránt megtalálhatók a festményein.</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">Az utóbbi években többnyire kollázsokat készít dekoratív csomagolópapírok, színes nyomatok beépítésével a képekbe. Emellett térbeli formákat (gömbök, kockák, korongok és lopótökök) használ festési felületként, új sajátos műfajt teremtve.</span></p> <p> <span style="font-size:14px;"><strong>Önálló kiállítások</strong></span></p> <p> <span style="font-size: 14px;">1984. FMS Galéria, Veszprém</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">1992. Csikász Galéria, Veszprém</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">1992. Art Galéria, Győr</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">1993. Várkastély, Pápa</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">1993. Petőfi Színház, Veszprém</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">1998. Csikász Galéria, Veszprém</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">1998. Egis Székház, Budapest</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2000. Balácai villagazdaság és romkert</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2003. Veszprémi Egyetem, aula</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2005. Balácai villagazdaság és romkert</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2005. Lavotta-ház Galéria, Sátoraljaújhely</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2006. Nagy Gyula Galéria, Várpalota</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2006. Pannonia Kulturális Központ, Balatonalmádi</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2007. Vitrin Galéria, Veszprém</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2009&nbsp; Veszprém, Laczkó Dezső Múzeum</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2010&nbsp; Alsóörs, Török Ház</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2011&nbsp; Veszprém, Városháza</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2013&nbsp; Veszprém, Várgaléria, Dubniczay Palota</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2013&nbsp; Budapest, Bálint Ház</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2013 Balatonfűzfő, Művelődési Ház</span></p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong style="font-size: 14px;">Fontosabb csoportos kiállítások</strong></p> <p> <span style="font-size: 14px;">2003&nbsp; Párizs, Magyar Intézet / Éremművészeti kiállítás</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2004&nbsp; Veszprém, Tavaszi Tárlat</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Budapest, Árkád Galéria</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2006&nbsp; Pécs, Kisgaléria / Veszprémi Művész Céh kiállítása</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Budapest, Duna Galéria / Premier, MAOE kiállítás</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2007&nbsp; Veszprém, Tavaszi Tárlat</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2008&nbsp; Esztergom, Szt. Adalbert Központ / In memoriam Assisi Szent Ferenc</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2009&nbsp; Révfülöp, Tóparti Galéria / Hivatkozások&nbsp; referenciák&nbsp;</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2010&nbsp; Komarno, Limes Galéria / Veszprémi Anzix</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Veszprém, Tavaszi Tárlat</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Salgótarján, Nógrádi Múzeum / I. Országos Rajz Triennálé</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2011&nbsp; Balatonfüzfő, földalatti erőmű / Veszprémi Művész Céh és a MAOE</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; kiállítása&nbsp;</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2012&nbsp; Tihany, Bencés Galéria / Veszprémi Művész Céh kiállítása</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Balatonfüred, Kisfaludy Galéria / Kő, papír, olló</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">2013&nbsp; Veszprém, Hangvilla, / Veszprémi Művész Céh kiállítása/</span></p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong style="font-size: 14px;">Egyéb művészeti tevékenység</strong></p> <p> <span style="font-size: 14px;">Alkalmazott grafika:</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">Plakátok, színházi műsorfüzetek, katalógusok stb. tervezése, könyvek tipografizálása, kiállítási installációk, látványtervek a Veszprém Megyei Múzeumi Igazgatóság kiállítóhelyein</span></p> <p> &nbsp;</p> <p> &nbsp;</p> <p> <span style="font-size:14px;"><strong>Díjak</strong></span></p> <p> <span style="font-size: 14px;">Veszprémi Tavaszi Tárlat nívódíja, 1998</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">Ajka Tárlat, alkotói díj, 2005</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">Veszprém Megye Közművelődéséért díj, 2006</span></p> <p> &nbsp;</p> <p> <strong style="font-size: 14px;">Művészeti tagság</strong></p> <p> <span style="font-size: 14px;">Veszprémi Művész Céh, 2003-tól</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, 2005-től</span></p> <p> <span style="font-size:14px;">A Veszprémi Művész Céh titkára 2006 óta</span></p> Aranybolygo Golden Planet Jupiter 50 cm magas_high 80.000 HUF Ezustbolygo Silver Planet Venus 42 cm magas_high 80.000 HUF KULCSAR Agnes Almok foldje_Dreamland KULCSAR Agnes Augusztus_August KULCSAR Agnes Az uveghegyen tul_Over the Glass Mountain KULCSAR Agnes Buhim volgy_Valley of the Buhim KULCSAR Agnes Buhim-volgyi metaflora_Metafora of the Valley of the Buhim KULCSAR Agnes Capriccio KULCSAR Agnes Csendelet_Still Life KULCSAR Agnes Csillag-kep_Constellation KULCSAR Agnes Domboldal_Brae KULCSAR Agnes Feketeben_In Black KULCSAR Agnes Firenzei taj_Landscape at Florence KULCSAR Agnes Flora KULCSAR Agnes Flora (Tavasz)_Flora (Spring) KULCSAR Agnes Giotto és Assisi Szent Ferenc_Giotto and Assisi San Francesco I KULCSAR Agnes Giotto és Assisi Szent Ferenc_Giotto and Assisi San Francesco II KULCSAR Agnes Giotto és Assisi Szent Ferenc_Giotto and Assisi San Francesco III KULCSAR Agnes Kikelet_Springtime KULCSAR Agnes Madonna KULCSAR Agnes Madonna (Botticelli emlékezete)_Madonna (In Memory of Botticelli) KULCSAR Agnes Mediterranem II KULCSAR Agnes Metaflora2 KULCSAR Agnes MetaM KULCSAR Agnes MetaZ KULCSAR Agnes Mitologiai kep_Mitologycal picture KULCSAR Agnes Mozaik kaleidoszkop_Mosaic Caleidoscope KULCSAR Agnes Muterem_Studio KULCSAR Agnes Napsugar_Sunbeam KULCSAR Agnes Olasz taj_Italian Landscape KULCSAR Agnes Oregerdo viragai_Flowers of the Old Forest KULCSAR Agnes Remeny_Hope KULCSAR Agnes Repulo_Airplane KULCSAR Agnes Reticser_Meadow Tern KULCSAR Agnes Szelek szarnyan I_On the Wind I KULCSAR Agnes Taormina KULCSAR Agnes Teremtes (Csobanka ejjel)_Creature (Csobanka at Night) KULCSAR Agnes Tihanyi madarijeszto piros madarral_Tihany scarecrow with red bird KULCSAR Agnes Toszkana_Toscana KULCSAR Agnes Viragcsendelet_Still life with Flowers KULCSAR Agnes Viragunnep_Holiday of Flowers Lopotok Sucker (17) 42 cm 50.000 HUF Lopotok Sucker (13) 50 cm 60.000 HUF Lopotok Sucker (14) 37 cm 50.000 HUF Lopotok Sucker (25) 41 cm 50.000 HUF Lopotok Sucker (27) 44 cm 60.000 HUF Lopotok Sucker (49) 35 cm 60.000 HUF Lopotok Sucker (51) 33 cm 60.000 HUF Lopotok Sucker (53) 63 cm 60.000 HUF Téli táj, akril, vászon, 50 x 50 cm